Iedereen heeft wel eens van die dagen dat het allemaal even niet zo gaat als dat je zou willen.  Je bent met het verkeerde been uit bed gestapt, mist de bus (of staat in de file), komt daardoor te laat op je werk, en tot overmaat van ramp krijg je ook niet die loonsverhoging waar je al tijden op wacht. Op dat moment zal het erg moeilijk zijn om positief te blijven, en het is ook niet erg om even een tijdje wat negatiever dan normaal te zijn. Het gaat je alleen wel tegenwerken als een paar dagen veranderen in een paar weken, een paar weken in een maand, en voor je het weet ziet iedereen je als een negatief persoon. Hoe je kan voorkomen om negatief door het leven te gaan, en hoe je een wat positiever persoon kan worden, zal ik door middel van 7 tips aan je laten zien.

Lach eens wat meer.

Lachen is gezond. Wanneer je lacht, maken je hersens endorfine aan, en endorfine heeft ontspannende (en pijnstillende) werking. Je hersenen weten wanneer je lacht, waardoor je eigenlijk automatisch in een positieve stemming komt. Lachen zorgt er ook voor dat stress, depressie, bezorgdheid en slapeloosheid vermindert, en deze vier zijn toch wel een aantal belangrijke triggers voor negativiteit.

Maar wat als ik nou geen zin heb om te lachen? Dan doe je het maar alsnog, voor mijn part fake je het. Fake it till you make it. Er zijn mensen die geloven dat door “nep”te lachen, je alsnog die positieve prikkels naar je hersenen stuurt. Na een tijdje heb je genoeg van die positieve prikkels binnen gekregen, en ga je vanzelf weer “echt” lachen. Er zijn echter ook onderzoeken die niet zo positief zijn over dat neppe lachen, en zelfs denken dat het de kans op een depressie vergroot. Zelf weet ik dat het de ene keer wel werkt, en de andere keer niet, maar het kan nooit kwaad om dit eens te proberen. En anders ga je maar net zolang gekke bekken voor de spiegel trekken, totdat je vanzelf in de lach schiet.

Vermijd negatieve mensen.

Het is een mooie dag, zo’n dag waarop alles lijkt te lukken, en jouw dag kan niet meer stuk. Zo lijkt het tenminste. Op dat moment komt namelijk weer die ene collega binnen, zo een die we allemaal hebben. Deze collega lijkt 24/7 negatief te zijn, en heeft ook niet de wil om eens wat positiever in het leven te gaan staan. Het ergste is echter dat diegene anderen mee wilt nemen in zijn zee van negativiteit. Voor je het weet begin je je aan die collega te irriteren, of misschien schuilt er wel een kern van waarheid in in wat hij zegt. Het zorgt er echter voor dat jouw geweldige dag beetje bij beetje weer wat somberder aan het worden is. In dat geval moet je gewoon een grens aangeven, of er tenminste voor zorgen dat jij niet kan worden aangetast door externe negatieve factoren.

Natuurlijk kan je niet iedereen die negatief is gaan ontwijken, maar het kan wel slim zijn om je grens aan te geven. Zeg gewoon tegen die persoon dat je juist zo’n goede dag hebt, en dat je geen zin heb om deze te laten beïnvloeden door negativiteit. Zelf vind ik dit moeilijk om te doen, en daarom gebruik ik een ander trucje. Zonder diegene te confronteren of te veroordelen, probeer ik om die negatieve standpunten om te toveren tot iets positiefs, en af en toe reik ik ze een oplossing voor hun probleem aan. Het liefst doe ik dat meteen, zodat ik niet te lang word beïnvloed door die negativiteit.

Werkt dat nou allemaal niet, probeer dan even naar een denkbeeldige perfecte wereld te vertrekken, en zorg ervoor dat totaal niets meekrijgt van wat diegene zegt. Zeg alleen af en toe even “Ja”, of “Je hebt gelijk”, en zelf een beetje mompelen lijkt al te helpen. Zo denkt diegene tenminste dat je naar hem luistert. Als je vindt dat dit onbeleefd is, dan moet je het maar eens vanuit een ander oogpunt bekijken. Is het namelijk niet ontzettend onbeleefd om iemand mee te sleuren in jouw negatieve spiraal? Ik vind van wel.

Denk na over wat jou negatief kan maken.

Het zijn niet altijd externe factoren die iemand negatief kunnen maken, soms ligt het echt helemaal aan jezelf. Correctie: meestal ligt het helemaal aan jezelf. Jij bent zelf degene die de negativiteit in je leven toelaat, en niemand anders. Het is daarom een goed plan om eens na te denken over wat voor jou triggers zijn om in een negatieve spiraal te belanden. Als jij weet wat jou negatief maakt, dan kan je misschien voorkomen dat het je weer een lading negativiteit bezorgt. Ga iets leuks doen, of denk aan iets leuks, wanneer je de negativiteit weer op voelt komen. Voorkomen is beter dan genezen.

Zorg voor wat meer positiviteit in je leven.

Tegelijkertijd zou je ervoor moeten zorgen dat er meer positiviteit in je leven komt. Denk aan nieuwe hobby’s, inspirerende mensen, of gewoon iets waarmee je je hoofd even leeg kan maken. Zorg dat er meer positiviteit dan negativiteit in je leven komt. Mocht je dan toch even in een negatieve periode terecht komen, dan weet je waar je op terug kan vallen, en wat je kan doen om van die negatieve periode weer een positieve te maken.

Stop met jezelf te vergelijken met andere mensen.

Hoe kan de buurman nou weer een andere auto hebben gekocht? Waarom heeft die ene collega promotie gekregen, terwijl ik veel harder werk? Heeft mijn tante nou weer iets gewonnen met de loterij? Wanneer zal ik nou eens geluk gaan hebben? Een goed begin zou zijn om jezelf niet te vergelijken met anderen. Geluk lacht iedereen toe, je moet er alleen wel voor open staan. Als jij continue maar negatief blijft denken, hoe verwacht jij dan een kans te zullen herkennen wanneer deze zich aandient? Persoonlijk geloof ik niet in geluk, ik geloof wel in kansen aangrijpen wanneer deze komen aanvliegen. En het is heel wat makkelijker om deze kansen te herkennen wanneer je wat positiever in het leven staat.

Stel doelen en voltooi ze.

Ga even terug naar het verleden, en denk na over het laatste doel wat jij hebt voltooid, hoe klein dit ook is. Denk dan eens aan hoe jij je voelde na het voltooien van dit doel. Waarschijnlijk voelde je je goed, was je blij, en voelde je je misschien wel alsof je de hele wereld aankon. Ik denk dat iedereen wel continu in deze gemoedstoestand zou willen zijn, alleen niet iedereen wilt er iets voor doen. Toch raar hè? We weten allemaal hoe lekker het voelt wanneer je je doelen bereikt, maar er zijn zo weinig mensen die ervoor willen werken om zich altijd zo te voelen. Ik denk dat dit komt doordat mensen denken dat ze een gigantisch doel voor zichzelf moeten stellen. Waarom? Je kan toch ook gewoon een klein doel stellen, of een groot doel in kleinere doelen verdelen? Zorg dat je iets hebt om  naartoe te werken, hoe klein ook. Zodra jij dit doel bereikt, zal je je weer onoverwinnelijk gaan voelen, en is er geen ruimte meer voor negativiteit in je leven. Vergeet alleen niet om weer een ander doel te stellen, wanneer je er een hebt voltooid.

Neem even een stapje terug.

Bij de eerste tip heb ik wat kwaaltjes vermeld die kunnen worden verminderd wanneer je wat meer zou lachen. Het zijn echter ook de kwaaltjes die vaak worden veroorzaakt, doordat we negativiteit binnen laten in ons leven. Een andere belangrijke oorzaak voor deze negativiteits-triggers is dat we het gewoon veel te druk hebben. We leven in een gehaaste samenleving, waarin even pauze nemen bijna als een taboe wordt gezien. Zo nu en dan hebben we deze pauzes alleen wel even nodig. Dus doe even een stapje terug wanneer het je allemaal een beetje te veel wordt. Ga iets leuks doen, en denk even niet aan alle verplichtingen die je denkt te hebben.

Zoals ik al zei, is het helemaal niet erg om zo nu en dan eens negatief te zijn, je moet er alleen niet in blijven hangen. Met deze 7 tips hoop ik je enigszins te kunnen helpen om wat positiever in het leven te gaan staan. Mocht je zelf nog tips hebben voor een positiever leven, laat het dan weten door een reactie achter te laten.