Maandag 20 april 2020 zou ik op vakantie gaan naar Griekenland. Op het moment dat de coronapandemie uitbrak, besefte ik al heel snel dat die vakantie niet door zou gaan. Half maart kreeg ik dan ook het bericht van Corendon dat mijn vakantie niet door zou kunnen gaan. Balen natuurlijk. Van Corendon kreeg ik een voucher waar het volledige bedrag van mijn geannuleerde vakantie op stond, die ik aan een andere vakantie kon besteden wanneer dat weer mogelijk was. Dat vond ik geen probleem, omdat ik toch op vakantie wilde. Nadat ik echter drie keer een nieuwe vakantie had geboekt en dat deze telkens weer geannuleerd werd, was ik er eigenlijk wel klaar mee. Ik vroeg mijn geld terug. Dat zou ik terugkrijgen na een jaar (min een dag), nadat ik mijn eerste voucher had gehad. Uiteraard is dat een aardig lange tijd, maar daar had ik geen probleem mee, aangezien ik besefte dat dit voor Corendon natuurlijk ook geen makkelijke tijd is. 14 maart 2021 zou ik mijn geld terugkrijgen. Je zult daarom wel begrijpen dat ik erg blij was toen ik op 5 en 9 maart een bericht kreeg, waarin stond dat ik mijn geld binnenkort terug zou hebben. Die blijdschap verdween echter alweer heel snel, want op 12 maart kreeg ik het bericht dat Corendon niet kan uitbetalen. Hoewel ik het afgelopen jaar heel relaxed ben geweest tegenover Corendon en het geld dat ze me schuldig zijn, moet ik zeggen dat ik er nu wel helemaal klaar mee ben.
Corendon is mij zo ongeveer €575,- schuldig. Gelukkig ben ik niet heel erg afhankelijk van dat geld, omdat ik vind dat je altijd pas geld aan iets uit moet geven wanneer je het minstens twee keer kan kopen, maar het blijft veel geld. Ik heb eigenlijk gewoon €575,- aan Corendon gegeven, terwijl ik er niks voor terug heb gekregen. Op dit moment had ik dat geld net zo goed aan een voorbijganger op straat kunnen geven, want dan had ik er net zoveel van terug gezien. Hoewel ik dat geld nu wel heel graag terug zou willen krijgen, is dat nog geeneens hetgeen waar ik het kwaadst over ben.
Want hoe kan je op 5 en 9 maart nou mail sturen, waarin staat dat je binnenkort het geld terug zal storten, om op 12 maart een mail te sturen, waarin staat dat je niets terug kunt betalen? Ik geloof namelijk niet dat als je op 12 maart weet dat je geen geld hebt, je dit niet op 9 maart ook al wist. Maar wel in die twee voorgaande mails even een korting van €50,- aanbieden voor een volgende vakantie. Corendon had natuurlijk gehoopt dat al die mensen die hun geld terug willen hebben toch weer een vakantie zouden boeken. Dan kunnen ze zich wel verschuilen achter dat het voucherfonds nog niet operationeel is, maar dat wisten ze op 5 en 9 maart ook al. Had dit gewoon even in die mails vermeld, in plaats van op een heel sneaky manier een korting aanbieden, en ik denk dat veel mensen al heel wat meer begrip voor de situatie hadden gehad.
Wat natuurlijk ook erg raar is, is dat andere vakantieaanbieders wel zijn overgegaan op terugbetaling van de vouchers. Die kunnen ook nog niet gebruik maken van het voucherfonds, waaruit ze 80% van het uitgekeerde bedrag voorgeschoten krijgen. Volgens een medewerker van Corendon (degene die op de berichten op Facebook reageert) komt dit, doordat veel van die bedrijven een moederbedrijf hebben, waardoor ze meer ruimte hebben om de vouchers terug te betalen. Corendon staat op zichzelf. Het lijkt mij echter dat zo’n moederbedrijf, waar meerdere vakantieaanbieders onder zullen vallen, ook veel meer vouchers terug moeten betalen. Dus dat excuus slik ik ook niet. Het blijft er gewoon op neerkomen dat Corendon zijn afspraken niet nakomt, en dat gaat ze in de toekomst denk ik nog veel meer schade aandoen, dan dat de coronapandemie nu doet. Want wie zal ze nog vertrouwen? Ik tenminste niet meer.
Ik ben nog aan het nadenken over eventuele stappen die ik ga ondernemen. Moet ik een officiële klacht gaan indienen bij een consumentenbond? Moet ik juridische stappen gaan ondernemen? Het kan allemaal, maar ik vraag me af of het veel zal uitmaken. Dat betekent echter niet dat ik helemaal niets zal doen. Ik wil namelijk mijn geld terughebben, en liever gisteren dan vandaag. Uiteindelijk ben ik wel blij met de manier waarop ik geld uitgeef, zodat ik nooit echt in geldproblemen zal komen, maar ook ik geef niet graag €575,- weg. Het blijft namelijk erg veel geld. Ik ben benieuwd hoe Corendon op al die kwade mensen gaat reageren, maar ik denk dat ze net zolang zullen wachten met uitbetalen, totdat het voucherfonds operationeel is. Of de politiek moet zich ermee gaan bemoeien…