Het is alweer het eind van het jaar, en hierbij komen uiteraard de goede voornemens voor 2018 weer om de hoek kijken. Vanaf morgen gaan heel veel mensen weer vol goede moed de strijd tegen de overtollige kilo’s aan, proberen ze te stoppen met roken, of besluiten ze eindelijk dat boek te gaan schrijven. De eerste weken van januari gaat het geweldig, en het lijkt erop dat dit jaar jouw jaar gaat worden. Dan is het eind januari, en als die ene vriend vraagt hoe het met jouw goede voornemen staat, probeer je jezelf te herinneren wat dat voornemen ook alweer was. Ach, volgend jaar beter. Maar zei je dat vorig jaar ook al niet?

Het merendeel van de mensen zou een boek kunnen vullen met het aantal voornemens die ze niet hebben behaald. Elk jaar beginnen ze weer uitermate gemotiveerd aan de goede voornemens, maar aan het eind van het jaar staan ze nog steeds op hetzelfde punt als waar ze waren begonnen. Hoe dit komt? Daar zal iedereen zijn eigen reden voor hebben, al zal een bepaalde reden wel het meest voorkomen.

Mensen beginnen aan goede voornemens, omdat het zo hoort. Ze voelen zich bijna verplicht om goede voornemens voor het nieuwe jaar te hebben, al staan ze nog geen eens echt achter deze voornemens. Ze willen eigenlijk helemaal niet aan zichzelf werken, vinden het allemaal wel goed zo, maar omdat ze een soort van maatschappelijke verplichting voelen, nemen ze zich toch maar voor om volgend jaar iets helemaal anders te gaan doen. Maar als jij zelf al niet achter je doel staat, hoe verwacht je deze dan te kunnen gaan behalen? En als je iets echt wilt, dan wacht je er toch niet mee totdat het nieuwe jaar begint? Dan begin je er meteen aan. Natuurlijk zijn er mensen die hun goede voornemens wel behalen, en die halen het omdat ze dat echt willen, niet omdat goede voornemens nou eenmaal horen bij het begin van het nieuwe jaar.

Zelf ben ik niet zo van de goede voornemens, of doelen stellen, aan het begin van het nieuwe jaar. Als ik iets wil, dan begin ik daar meteen aan. Ik bewaar mijn doelen niet voor het eind van het jaar, zodat ik kan zeggen dat ik voor volgend jaar goede voornemens heb. Ik kan me twee keer herinneren dat ik het wel voor mezelf nog even duidelijk maakte wat ik het volgende jaar wilde bereiken. In 2011 was ik aan het eind van het jaar werkloos, en wilde ik voor eind januari een nieuwe baan hebben, 24 januari 2012 (als ik het goed heb) had ik een nieuwe baan. Eind 2016 wilde ik weer een nieuwe baan hebben, een waarbij ik meer uren zou maken dus meer zou gaan verdienen. In mei van dit jaar had ik een nieuwe baan.

Ik heb deze doelen bereikt, omdat ik ze ook echt wilde bereiken. Het ging mij er niet om om populair te doen bij anderen, door te zeggen dat ik goede voornemens voor het nieuwe jaar heb. Wat ik wil bereiken, dat wil ik ook echt bereiken, en ik wacht niet totdat het nieuwe jaar begint om te gaan beginnen met het werken aan deze doelen.

Het heeft allemaal te maken met of je iets echt wilt. Je moet jouw doelen niet willen bereiken voor anderen, maar voor jezelf. Dat betekent echter niet dat je er al bent wanneer je die wilskracht heb gevonden. Als je weet wat jouw voornemens/doelen zijn, dan begint het echte werk pas. Waarschijnlijk heb je nu een doel in de ruime betekenis van het woord, echt specifiek is het nog niet, en je weet al helemaal nog niet wat je moet gaan doen om je doel ook echt te gaan behalen. Om je doelen te behalen is het noodzakelijk dat je ook een plan hebt voor hoe je ze gaat behalen.

afvallen

Laten we bijvoorbeeld een van de populairste goede voornemens erbij pakken: afvallen. Naar mate de jaren vorderen merk je dat de kilo’s er beetje bij beetje bijkomen, en je wilt dat stoppen. Dat betekent dus dat je moet gaan afvallen. Een goed voornemen, maar hoe ga je dat doen? Als je hiervoor een plan maakt, is het bijvoorbeeld belangrijk om vast te stellen hoeveel kilo je wilt kwijtraken, hoe lang je daarover wilt doen, hoe je die kilo’s weg gaat krijgen (sporten of een nieuw voedingspatroon), en misschien ook wel hoe je ervoor zorgt dat de overtollige kilo’s weg blijven. Zorg dat je bij het maken van zo’n plan wel realistisch blijft, terwijl je er tegelijkertijd voor zorgt dat het ook een uitdaging is om je doel te bereiken. Die uitdaging is er niet voor bedoeld om het je moeilijker te maken, integendeel zelfs, maar als een doel te makkelijk te behalen is, zal je motivatie ook sneller weggaan en ga je de kantjes ervan aflopen. Aan het eind van het jaar sta je dan weer met lege handen, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Wat ook kan helpen om gemotiveerd te blijven voor het behalen van je doelen, zijn tussentijdse beloningen. Als je vijf kilo bent kwijtgeraakt, dan mag je bijvoorbeeld die nieuwe film kopen, bij tien kilo mag je dat ene sieraad kopen wat je al een tijdje wilt hebben, en heb je de dan eindelijk die 25 kilo eraf gewerkt dan mag je even op vakantie. Je werkt van beloning naar beloning, en deelt je doel op in minidoelen, waardoor je gemotiveerd blijft om door te gaan.

Om je goede voornemens echt te gaan behalen, moet je dus wel wat meer doen dan ze aan anderen te vertellen. Zorg dat je het altijd voor jezelf doet, schep duidelijkheid in het door jou gestelde doel, deel het doel op in kleinere doelen, en vergeet jezelf niet te belonen. Dit is methode die ik gebruik om mijn doelen te bereiken. Voor 2018 heb ik geen goede voornemens, mijn doelen heb ik al eerde vastgesteld en volgend jaar zal ik blijven werken om mijn doelen te bereiken.