Trek je niets aan van wat anderen van je vinden

Reading Time: 2 minutes

Deze tekst heb ik ook al enigszins op mijn Engelse site geschreven (check het hier), maar ik vond dat ik deze ook op deze site moest schrijven. De laatste tijd heb ik namelijk weer veel problemen met regelmatig iets te schrijven, of dit nou voor deze of voor mijn andere site is. Daarom vond ik dat ik even moest gaan nadenken. Wat wil ik? Wat wil ik schrijven? Is het ontwikkelen van een personal brand wel echt mijn doel? Allemaal vragen die weer meer vragen oproepen. Sinds gisteren heb ik echter wel de antwoorden op de meeste van die vragen gevonden.

Iets wat mij de laatste tijd veel heeft bezig gehouden, is het ontwikkelen van een personal brand. Hoewel dit niet het doel van personal branding is, begon ik het toch vooral te associëren met het verdienen van geld, veel geld. Op de een of andere manier veranderde mijn manier van schrijven, en de manier waarop ik nadacht over wat ik moest schrijven. Ik dacht alleen nog maar aan wat andere mensen zouden willen dat ik schrijf, en negeerde volledig mijn eigen mening. Het ging niet meer om wat ik leuke onderwerpen vond om over te schrijven. Ik dacht eerst dat dit kwam doordat ik me zoveel bezighield met personal branding. Dat was echter een beetje te makkelijk gedacht.

Ik realiseerde me dat ik al een hele tijd niet meer echt lekker schrijf. Daarom heb ik geprobeerd te achterhalen, wanneer schrijven zoveel moeilijker werd. Ik kwam erachter dat het sinds mijn eerste site/blog eigenlijk nooit meer zonder problemen ging. Ik schreef toen nog volledig ongedwongen, en kon elke dag wel met iets nieuws op de proppen komen. Na een tijdje begon ik me echter steeds meer te verdiepen in bloggen. Wat wilden mensen lezen? Hoe maak ik een geweldige titel voor mijn teksten? Welke woorden moet ik gebruiken? Moet mijn site een niche hebben? Door mezelf deze vragen te stellen, veranderde alles. Ik moest nu nadenken.

Maar wie bepaald al deze dingen? Wie bepaald wat een geweldig onderwerp is om over te schrijven, welke woorden je moet gebruiken, of dat je site een niche moet hebben? Die vragen zijn allemaal gebaseerd op de meningen van anderen. Als ik een ding heb geleerd, is dat je je schrijven zeker niet moet laten afhangen van andermans mening. Schrijf wat jij wilt schrijven. Doe wat jij wilt doen. Maar dat is natuurlijk alleen maar mijn mening. Maar ik begon gewoon zoveel na te denken over de mening van anderen, dat ik mijn eigen mening, en mijn eigen waarden volledig wegcijferde. Ik geef namelijk bar weinig om geld. Ik wil geen niche voor mijn website. Ik geef eigenlijk ook niets om het bouwen van een personal brand (al zijn we daar bewust of onbewust eigenlijk allemaal mee bezig).

Het ding wat mij gisteren heel erg begon te irriteren, is dat veel personal branders zeggen dat je een niche moet kiezen, en dat je jezelf moet beperken tot het hebben van een echte passie. Ze doen lijken alsof er maar een weg naar “succes” is. Maar we zijn allemaal mensen, met zoveel mogelijkheden. Waarom zouden we ons dan gaan beperken tot het hebben van maar een passie, wanneer we de mogelijkheid hebben om er vele te hebben? Zou het beter voor mijn site zijn om te beperken tot een niche, of voor mijn personal brand om me te beperken tot een passie? Als dat zo is… nou ja, to hell with it. Laat het ontwikkelen van mijn personal brand dan maar zitten. Ik doe wat ik wil doen. Zonder beperkingen.

Kevin Voetelink Geschreven door:

2 Comments

    • Kevin Voetelink
      26 februari 2018
      Reply

      Dat zal ik zeker doen 🙂

Geef een reactie