Wanneer ik stop met het drinken van energy drink, doe ik dat nooit met een plan. Cold turkey is de enige manier. De eerste dag merk ik helemaal niets van dat ik gestopt ben. Dat maken de tweede en derde dag daarentegen meer dan goed, want vanaf dag 2 begint de hoofdpijn op te komen. Meestal duurt dat twee dagen, en daarna voel ik me weer goed. Het enige wat wel wat langer aanhoudt, is een gebrek aan energie hebben, wat natuurlijk niet zo raar is als je bekijkt hoeveel minder cafeïne en suiker ik opeens binnenkrijg. In dat gedeelte van het afkicken zit ik nu.

Energy drinks like Red Bull may give you wings for the moment, but in time it takes away your basic physical and mental wellness and leads to disastrous psychiatric and physiological conditions.

Abhijit Naskar (Schrijver)

In de meeste blikjes energy drink (van 250 milliliter) zit zo’n 80 milligram cafeïne (ongeveer hetzelfde als een kop koffie) en 25 gram suiker (ongeveer 7 suikerklontjes). Een volwassene van 70 kilo mag volgens de site van de Consumentenbond maximaal 175 milligram cafeïne per dag binnenkrijgen. Dat gewicht ligt zo’n beetje rond mijn eigen gewicht, en dat zou dus betekenen dat ik hoogstens 2 blikjes energy drink per dag zou mogen drinken, als je alleen kijkt naar de cafeïne. Meestal dronk ik er ook zo’n 2 per dag, met soms uitschieters naar 3 of 4 per dag.

Volgens de site van het Diabetesfonds mag een volwassen man 15 suikerklontjes per dag aan vrije suikers consumeren. Voor een volwassen vrouw ligt dit 2,5 klontjes lager vanwege de kleinere energiebehoefte. Dat houdt in dit geval dus ook in dat ik twee blikjes zou mogen drinken. Dan moet ik alleen wel de rest van de vrije suikers links laten liggen.

Vrije suikers zijn alle toegevoegde suikers plus de suikers die van nature aanwezig zijn in honing, siropen, vruchtensappen en vruchtenconcentraat. Van nature aanwezige suikers in fruit, groente en zuivel vallen niet onder vrije suikers.

Diabetesfonds: Wat zijn vrije suikers?

Nu zou je natuurlijk kunnen pleiten voor het overstappen naar de suikervrije energy drinks, en in het geval van suiker zou dat een goed idee zijn. Er is echter 1 bepaalde stof die in elke energy drink zit, en dat is taurine. In de meeste gevallen zit er zo’n 1 milligram taurine in een blikje energy drink van 250 milliliter, wat 10 keer meer is dan wat je lichaam dagelijks nodig heeft. Taurine wordt voor verschillende processen in je lichaam gebruikt, en dus ook voor de hartspier. Ik vraag me dus af of het de taurine is die voor hartkloppingen kan zorgen, wanneer je teveel energy drink gedronken hebt.

Hoewel ik al die aantallen best wel schrikbarend vind, zijn ze niet de reden geweest voor waarom ik weer ben gestopt met het drinken van energy drink. Daar heb ik dit keer namelijk geen duidelijke reden voor. Zondag 9 augustus besloot ik gewoon dat ik mijn laatste blikjes die dag zou drinken. Daarna zou ik weer gaan beginnen met afkicken. Maandag is niet echt de slimste dag om daarmee te beginnen wanneer je de hele week moet werken, maar ik heb me nooit echt aan dat advies gehouden dat je het best op donderdag kan stoppen. Als ik wil stoppen met energy drink, dan stop ik.

Ik had dit keer wel meer moeite met die hoofdpijn, wat waarschijnlijk te maken had met de hittegolf. Dit keer kreeg ik ook nog eens last van mijn maag op de dag dat de hoofdpijn begon. Ze zeggen dat last van je maag ook een afkickverschijnsel is, en waarschijnlijk is dat ook het geval, want net als dat de hoofdpijn na 2 dagen verdween, deed de last van mijn maag dat ook. Nu heb ik alleen nog last van de vermoeidheid, vooral als ik nergens mee bezig ben, en ik weet dat dit waarschijnlijk nog wel een week blijft aanhouden. Maar als dat het ergste is, dan valt het afkicken reuze mee.