Werkgevers moeten social media leren begrijpen

Reading Time: 3 minutes

Zo nu en dan vraag ik me wel eens af of werkgevers wel weten wat er over ze wordt gezegd op social media. Beetje bij beetje begint de economie weer op te krabbelen, en er komen weer meer banen beschikbaar. Er zijn ook nog genoeg werkzoekenden, dus je zou denken dat alle vacatures binnen no-time vervuld zouden zijn. Dat is niet altijd het geval. Omdat er nu weer meer keus is in werk, denk ik dat werkzoekenden ook weer wat kieskeuriger zullen zijn. Past deze baan wel bij mij? Hoe staat de werkgever bekend? Zijn de werknemers die nu bij het bedrijf werken tevreden? Waar anders kan je deze antwoorden vinden dan op het wereldwijde web, en dan in het speciaal op social media?

Wat namelijk heel vaak vergeten wordt, is dat niet alleen de werkgever op social media kan uitpluizen wie jij bent. Jij kan dat ook. Alles staat tegenwoordig online, en een bedrijf zonder social media kanalen (zorg tenminste voor een Facebook pagina) telt eigenlijk al niet meer mee. Een werkgever wilt alles over een potentiële werknemer weten, maar andersom wil een werknemer alles over de potentiële werkgever weten. Als een werkzoekende niets over een bedrijf kan vinden, dan gaat die nu vaak ook weer verder kijken. Misschien neemt deze dan uiteindelijk wel een baan aan bij de grote concurrent, die zijn online profiel wel goed op orde heeft.

Maar je profiel goed op orde houden, is niet het enige wat je moet doen. Alles wat jij namelijk binnen het bedrijf doet wat de werknemers betreft, zul je gegarandeerd terug gaan vinden op social media, en vooral op Facebook is te vinden over hoe een bedrijf zijn werknemers behandelt. Huidige werknemers, oud-werknemers, en zelfs familie van (oud) werknemers laten iedereen weten wat voor werkgever jij bent, en al het negatieve laten ze maar al te graag weten. Als ze dat doen, is de vacature die jij op Facebook plaatst gedoemd te mislukken.
Op dat moment zou je er natuurlijk voor kunnen kiezen om alle negatieve reacties te verwijderen. Dat zou je kunnen doen. Je zult er alleen niets mee opschieten, aangezien het dweilen met de kraan open is wanneer jij een “slechte” werkgever bent. Wat wel zou kunnen doen, is erachter komen waarom mensen niet graag voor je willen werken. Waar komen al die negatieve reacties vandaan?

Op dit moment zou je misschien weleens wat moeten gaan veranderen in je bedrijfscultuur, en de regels binnen je bedrijf. Laat ik ziekteverzuim als voorbeeld nemen. Je hebt veel tijdelijke krachten in dienst, en die wil je uiteindelijk heus wel een vast contract aanbieden, maar als ze meer dan twee keer ziek zijn geweest in het jaar, dan gaat die contractverlenging mooi niet door. Je wilt werknemers waar je op kunt bouwen. Dit heeft als gevolg dat mensen zich niet meer ziek durven te melden, ziek naar het werk komen, en dan uiteindelijk ook nog anderen aansteken. Daar zit je dan, met een pand vol zieke mensen. Maar ja, dat heb je natuurlijk allemaal zelf veroorzaakt.

In plaats van te dreigen met het niet krijgen van een contractverlenging (lees: een vast contract), zou je ook bij jezelf ten rade kunnen gaan, en je gaan afvragen waarom iemand wat vaker ziek is. Heeft dit te maken met zijn algehele gezondheid? Zou kunnen, maar je hoort ook heel vaak dat het te maken heeft met het werk. Steeds meer mensen raken volledig uitgeput door de werkdruk en werkstress op de werkvloer. Laat dat nou net iets zijn wat de werkgever op kan lossen.

Je zou hier echter nonchalant naar kunnen blijven kijken. De mensen wisten toch waar ze kwamen werken? En als het ze niet bevalt, dan gaan ze maar lekker weg. Voor hun tien anderen. Maar dat is nou net het probleem hè? De tien anderen zijn er niet meer. Die zijn gaan werken voor een werkgever die ze wel goed behandelt. Jij hebt alleen maar de mensen die “vaak” ziek zijn eruit gewerkt, die vervolgens op social media hebben laten weten hoe jouw bedrijf met mensen omgaat. Werkzoekenden lezen deze berichten, en denken wel drie keer na voordat ze voor jou komen werken. Geen nieuwe werknemers, hogere werkdruk voor de huidige werknemers, die vervolgens ook weer ontevreden raken.

Had je er nu maar voor gezorgd dat mensen je goed hadden beoordeeld op Facebook.

Kevin Voetelink Geschreven door:

SCHRIJF ALS EERSTE EEN REACTIE

Geef een reactie