Geestelijke Gezondheid

Hoe herstel je van een burn-out?

Altijd wanneer ik hoorde over een burn-out, dacht ik dat alleen goed uitrusten voldoende was om te herstellen. Natuurlijk is het een onderdeel van het herstel, maar niet het enige dat gedaan moet worden. Daar kom ik nu achter. Nadat ik vorige week bij de praktijkondersteuner GGZ bij de huisarts was geweest, heb ik huiswerk meegekregen. Dat huiswerk omvat een online programma dat mij moet helpen bij mijn herstel. Hoewel het nu opeens over mezelf gaat, ben ik nog steeds geïnteresseerd in een onderwerp als deze. Na een korte zoektocht op Google kwam ik terecht op Thuisarts.nl. Volgens deze site verloopt het herstel van een burn-out in drie fasen. Die fasen nemen blijkbaar meer tijd in beslag dan dat ik van tevoren dacht.

Eerste herstelfase bij een burn-out (duur: 3 weken)

Begrijpen en accepteren

Ik moet begrijpen en accepteren dat ik een burn-out heb. Ik moet praten en nadenken over de oorzaken van de burn-out. Dit is de fase waar ik me nu in begeef. Een eigenaardige tip die ik op Thuisarts lees, een tip die ik veel heb gehoord/gelezen over het onderwerp, is dat ik niet de hele dag moet piekeren en nadenken over hoe het nou verder moet. Het is beter om bijvoorbeeld 2 keer per dag een half uur te piekeren. Ik snap (nog steeds) niet hoe je nou zelf kunt bepalen wanneer je gaat piekeren. Dat is voor mij iets wat vanzelf gebeurt. Piekeren is voor mij dan ook een groot probleem, en ik weet dat het een grote oorzaak is voor mijn stressgerelateerde klachten.

Waar ik het echter het moeilijkst mee heb, is dat ik niet moet verwachten dat ik de burn-out direct op kan lossen. Ik moet eerst tot rust komen, voordat ik deze te lijf kan gaan. Normaal gesproken ga ik alsmaar door, misschien nog een oorzaak van dat de emmer nu is gaan overstromen, dus is het erg moeilijk om nu even op de rem te trappen. Het lukt wel steeds beter, maar soms mag het van mij nog steeds wel een beetje sneller gaan.

Met betrekking tot het nadenken over de burn-out, heb ik in de vorige blog natuurlijk al geschreven dat ik ben begonnen met het bijhouden van een dagboek. Sinds ik daarmee ben begonnen, heb ik elke dag wel wat geschreven. Het resultaat is dat ik nu bijna 8 pagina’s vol heb geschreven. Ik schrijf niet altijd over de burn-out. Ik schrijf echt al mijn gedachten op. Het helpt me om wat rust te krijgen in mijn hoofd, want zodra het op papier (het scherm) staat, is het eruit. Ook wanneer die burn-out dan helemaal is verdwenen, wil ik hiermee door blijven gaan.

Afwisselen van activiteit en ontspanning

Welke activiteiten kan ik blijven doen? Moet ik bepaalde activiteiten laten vallen en taken afstaan aan anderen? Omdat ik ook vooral structuur in mijn dag moet houden, waren dit belangrijke vragen om over na te denken. Het heeft er ook voor gezorgd dat ik vorige week pas echt een rustweek had, en geen telefoontjes of appjes kreeg over te regelen zaken. Dat merkte ik vorige week aan de hoofdpijn. Hoewel ik daar nog steeds last van heb, is het niet meer de hele dag aan een stuk door.

Die structuur aanbrengen in mijn dag is een nogal moeilijke taak. Elke dag probeer ik het weer, maar vaak zie ik wel wat de dag me brengt. Het is mijn doel om elke dag om half 8 op te staan, maar aangezien ik nog steeds slecht slaap, kies ik er meestal voor om nog even wat langer te blijven liggen. Waar ik wel structuur in heb aangebracht, is dat ik elke dag mediteer, lees, en schrijf. Dat sla ik eigenlijk nooit over. Het liefst ga ik ook elke dag even wandelen, maar aangezien het weer de laatste paar dagen niet zo meewerkt, wil ik dat nog weleens overslaan. Hoewel het begin er dus is, wil ik wel nog wat meer structuur aan gaan brengen in mijn dag.

Tweede herstelfase bij een burn-out (duur: 3 tot 6 weken)

Oorzaken en oplossingen bedenken

In de tweede herstelfase moet ik de oorzaken van de burn-out op een rij zetten. Daarna moet ik mogelijke oplossingen bedenken, en kijken hoe ik in de toekomst met moeilijkheden om kan gaan. Deze fase duurt gemiddeld 3 tot 6 weken. Dat vind ik best wel veel. Gelukkig (of niet?) heb ik blijkbaar een beetje vals gespeeld. Al snel nadat ik thuis was komen te zitten, heb ik veel van de oorzaken op een rij gezet. Daarna heb ik ook gekeken naar wat ik moet doen om te herstellen. Daar ben ik ook nog steeds mee bezig. Ik moet namelijk bedenken hoe ik een burn-out in de toekomst kan voorkomen, en moet daarvoor ook enkele moeilijke keuzes maken.

Een groot onderdeel van het maken van die keuzes, heeft ook te maken met het feit dat ik graag ja zeg op nieuwe mogelijkheden. Dat doe ik niet om een wit voetje te halen, maar omdat ik zoveel mogelijk wil ervaren. Het is waarschijnlijk ook de reden dat ik best wel veel hobby’s heb. Waarom zou je je beperken tot 1 activiteit, wanneer er nog zoveel andere activiteiten te beleven zijn? Daardoor is het soms ook heel moeilijk om keuzes te maken. Maar dat moet ik wel gaan doen.

Derde herstelfase bij een burn-out (duur: 6 weken)

Oplossingen uitproberen

In de derde fase moet ik de oplossingen die ik tijdens de tweede herstelfase heb bedacht uitproberen. Als het goed is kan ik dan steeds meer taken weer oppakken, en ga ik me weer beter voelen. Deze fase duurt gemiddeld zo’n 6 weken. Op dit punt ben ik volgens Thuisarts nog lang niet beland. Dat blijkt ook wel, aangezien ik me deze fase nog helemaal niet kan voorstellen. Natuurlijk ben ik al veel oplossingen aan het uitproberen om meer rust in mijn hoofd te krijgen (lezen, mediteren, schrijven, wandelen), maar ik heb nog niet het gevoel dat ik snel weer op 100% zit. Dat heeft dus nog wat tijd nodig.

Hoe gaat het verder na de derde herstelfase?

Wat blijkbaar erg belangrijk is om volledig te herstellen van een burn-out, is dat je hulp zoekt, en de problemen actief aanpakt. Dan is de kans het grootst dat ik mijn normale bezigheden geleidelijk weer kan oppakken (binnen enkele maanden?!). Dat geleidelijke zal voor mij het moeilijkst blijven. Ik wil nog steeds het liefst zo snel mogelijk gaan. Dat is nou eenmaal hoe ik ben.

Ik heb deze website gebouwd en schrijf alle blogs voor de site.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: