Geestelijke Gezondheid

Ik wil slapen

Sinds een paar weken heb ik moeite met slapen. Op de een of andere manier kan ik maar geen goede nachtrust krijgen. Aangezien ik best wel gesteld ben op een goede nachtrust, wil ik hier heel graag iets aan doen. Ik heb hierover gepraat met de praktijkondersteuner GGZ bij de huisartsenpost, maar uiteraard heb ik ook even mijn rondje gemaakt door verschillende informatiebronnen op het wereldwijde web. Ik zal nooit iets van medicijnen innemen voor een goede nachtrust, een paracetamol laat ik al liever links liggen, dus ik zoek naar informatie die mij op een natuurlijke wijze weer een goede nachtrust kan geven. En ik moet zeggen dat er erg veel informatie te vinden is over slapen en uitgerust wakker worden.

Het was makkelijker geweest als ik maar één probleem had gehad. Ik heb echter moeite met in slaap vallen, en word midden in de nacht vaak wakker, om vervolgens na een hele poos pas weer in slaap te vallen. Als ik nou problemen had gehad met een van de twee, dan was het veel makkelijker geweest om oorzaken te vinden en oplossingen te bedenken. Ik vraag me dan ook af of ik ze afzonderlijk van elkaar moet proberen op te lossen, of dat er misschien één oorzaak is voor beide problemen. Voor die oorzaken hoef ik niet op het internet rond te dolen, maar dan moet ik echt even binnenin mezelf gaan kijken. Waarom heb ik moeite met in slaap vallen? En waarom kan ik vaak niet de hele nacht door blijven slapen?

Oorzaken

Volgens de praktijkondersteuner GGZ, die ik spreek sinds ik overspannen thuiszit, kan het te maken hebben met dat ik teveel energie heb. Normaal gesproken werk ik de hele dag, waardoor ik meer energie verbruik. Nu zit ik thuis en doe ik toch minder op een dag. Aangezien ik minder energie verbruik, hoef ik dus ook minder energie weer bij te tanken. Klinkt logisch. Maar ik vraag me af of dat wel mijn enige probleem is. Ik ga even terug naar 15 december, de dag waarop ik ruim 10 kilometer heb gewandeld. Na die wandeling dacht ik er nog aan dat ik waarschijnlijk wel goed zou slapen die nacht, maar niets was minder waar. Ik had weer moeite met in slaap vallen, en heb ook niet de hele nacht doorgeslapen. Dus terwijl ik toch actief was geweest die hele dag, had ik ook toen geen goede nachtrust. Alleen aan mijn energieverbruik ligt het dus niet.

Om de problemen even van elkaar te splitsen, weet ik dat piekeren een groot probleem is bij het in slaap vallen. Hoewel ik me misschien moe voel, gaat mijn hoofd nog een tijdje door wanneer ik in bed lig. Dan lig ik opeens na te denken over het verleden of de toekomst. Dat heeft natuurlijk helemaal geen zin, maar ik doe het toch. Een veel gehoorde tip is dat ik dan iets om mee te schrijven naast mijn bed moet leggen, zodat ik de gedachtes kan opschrijven en ze zo uit mijn hoofd zijn. Ik weet niet wie dat ooit heeft verzonnen hoor, maar dat is dus echt de grootste onzin. Buiten dat, schrijf ik de hele dag al, zet zo’n beetje al mijn gedachten al op papier. Zodra ik dus naar bed ga, zouden ze dus echt wel een plek moeten hebben gevonden buiten mijn hoofd. Blijkbaar niet dus. Wat ik wel eens wil gaan proberen, is om gewoon te gaan mediteren in bed. Dan concentreer ik me volledig op mijn ademhaling. Wie weet val ik daardoor wat makkelijker in slaap.

Hoewel het moeite met in slaap vallen een probleem is, vind ik het erger dat ik continu midden in de nacht wakker word. Als ik nou direct weer in slaap zou vallen, dan zou het niet zo’n groot probleem zijn. Maar dat doe ik dus niet. Ik vind het ook wat moeilijker om de oorzaken hiervan te vinden. Aangezien ik vaak nog steeds moe ben, kan het niet zo zijn dat ik genoeg geslapen heb. Dat is dus uitgesloten. Wat er meestal ook bij komt kijken wanneer ik ’s nachts wakker word, is dat ik dat doe met spierpijn en/of hoofdpijn. Het is een onderdeel van overspannen zijn, aangezien mijn lichaam door de stress ook gespannen staat (heb ik van de praktijkondersteuner GGZ). Wat ik echter heel vreemd vind, is dat dit probleem regelmatiger voorkwam, nadat ik overdag niet meer continu hoofdpijn had. Lijkt het mijn lichaam een beter idee om me ’s nachts te teisteren? Het zal toch niet? Maar ja, sinds ik een goed matras heb gekregen, ben ik geen een keer meer met rugpijn en/of spierpijn wakker geworden, dus de stress zal daar zeker een rol in spelen.

Oplossingen

Aangezien ik dit nu wel een beetje zat ben, aangezien ik voor het overspannen zijn zo goed sliep, ben ik echt even een tijdje gaan zoeken naar oplossingen. Ik wil namelijk gewoon weer goed slapen, en vooral ook uitgerust wakker worden. Dat is het ook vooral, uitgerust wakker worden, slapen is het belangrijkste nog geeneens. Maar om uitgerust wakker te worden, is het natuurlijk ook lekker wanneer het niet al te lang duurt, totdat je in slaap valt. Ik heb meerdere tips gevonden, die me zouden kunnen helpen met het in slaap vallen.

Een intikkertje is natuurlijk minder cafeïne drinken, maar dat doe ik sowieso al weinig meer. Zelfs overdag drink ik niet altijd meer een kopje koffie. Toen ik gewoon nog aan het werk was, dronk ik elke dag zeker twee grote koppen koffie. Die drink ik nu dus niet meer. Soms heb ik wel nog trek in een kopje koffie, dus dan zet ik ook gewoon een kopje, maar dat zijn 1 à 2 koppen per week. Het komt nu ook voor dat ik de hele week geen koffie drink. Cafeïne is het probleem dus niet.

Er is één tip die ik best wel vaak voorbij heb zijn komen, en dat is het gebruik van computer- en telefoonschermen voordat je gaat slapen. Ik vraag me af of de televisie hetzelfde effect heeft… Maar goed, die schermen maken dus gebruik van kunstmatig licht. Dat kunstmatige licht houdt je lichaam voor de gek, waardoor die weer denkt dat het nog dag is, en het dus nog niet de tijd is om moe te worden. Vreemd iets. Het wordt dus aangeraden om zo’n uur voordat je gaat slapen, en sommige mensen raden twee uur aan, je niet meer bloot te stellen aan dat kunstmatige licht. Dat is moeilijk. De laatste tijd probeer ik het wel, en ga dus voordat ik naar bed ga een boek lezen, maar vaak wil ik toch nog even kijken of ik iets heb gemist. Fear Of Missing Out. Tot nu toe heeft het me nog niet veel geholpen om ’s nachts door te blijven slapen, en ik val ook nog niet echt sneller in slaap. Misschien dat ik moet proberen om de schermen ’s avonds helemaal links te laten liggen? Maar ja, ik wil ook nog blogs schrijven, en dat doe ik toch liever ’s avonds. Keuzes…

Wat ik echter wel heb gemerkt dat helpt, is op een zo laat mogelijk moment te douchen. Het helpt tenminste met het loom worden. De moeheid slaat wat sneller toe. Hoewel ik normaal gesproken het liefst vroeg in de avond een douche neem, het liefst na het eten, probeer ik dat nu uit te stellen tot tussen negen en tien uur. Het helpt echter niet altijd. Wanneer ik echt een enorme piekerbui heb, dan helpt het zelfs niet dat ik me moe voel. Het piekeren gaat dan voor. Dat is dus het grootste probleem wat ik moet zien op te lossen.

Op tijd uitgerust opstaan

Het is lekker om vroeg uitgerust op te staan. Ik heb dan echt het gevoel dat ik iets aan mijn dag heb, en de dag begint gewoon goed. De laatste tijd wil het echter niet zo lukken om vroeg op te staan, al ben ik de afgelopen twee dagen weer goed op weg, al is het nog maar de vraag of ik ook echt uitgerust ben. Aangezien ik midden in de nacht vaak een poos wakker lig, verzet ik m’n wekker meestal ook. Daardoor sta ik nu dus meestal een uur à anderhalf uur later pas naast mijn bed. Vandaag en gisteren heb ik mezelf er echter een beetje toe gedwongen om vroeg op te staan, uitgerust of niet. Uitgerust was ik niet, vandaag zeker niet, maar het voelde wel lekker om vroeg op te staan. Het liefst sta ik nog vroeger op, maar dat komt nog wel wanneer ik meer weer helemaal top voel.

Wat nu?

Ik denk dat ik er gewoon even doorheen moet, en denk dus ook echt dat de stress een grote vijand is van mijn nachtrust. Neemt de stress af, dan neemt de kans op een goede nachtrust toe. Eergisteren heb een VierDimensionale KlachtenLijst (4KDL) ingevuld, een lijst die mij aan de hand van multiple choice vragen inzicht moet geven in mijn stressklachten, en hoewel er blijkbaar nog aardig wat stress in mijn lichaam zit, was het resultaat al een heel stuk beter dan de vorige keer dat ik de lijst invulde. Het gaat dus de goede kant op. Zolang het de goede kant op blijft gaan, ben ik ervan overtuigd dat het met mijn nachtrust ook de goede kant op zal gaan. Ondertussen blijf ik gewoon nog wat dingetjes proberen die me zouden kunnen helpen. Baat het niet, dan schaadt het niet.

Ik heb deze website gebouwd en schrijf alle blogs voor de site.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: