Alarm Clock
Geestelijke Gezondheid

Een uurtje vroeger erin, een uurtje vroeger eruit

Na ruim anderhalve maand thuis te hebben gezeten, is het bijna weer zover: ik ga weer aan het werk. Heel symbolisch wil ik in week 1 van 2022 weer gaan beginnen. Afgelopen donderdag heb ik de bedrijfsarts aan de telefoon gehad, en die heeft een schema voor mij (en werk) gemaakt, waarmee ik op een goed tempo weer kan re-integreren. Ik heb besloten om morgen even langs te gaan op werk. Dan kunnen we even face to face praten en mij weer kunnen toevoegen aan het rooster, hoewel ik nog geen volledige dagen ga draaien. Op zich heb ik er best wel weer zin in om te beginnen, maar ik heb de laatste paar dagen ook even ergens over nagedacht. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik wat meer mijn rust kan pakken, zodra ik weer volledig aan het werk ga? Dat is best wel een moeilijke vraag om een antwoord op te vinden. Een dag blijft maar 24 uur houden, en inclusief me klaarmaken en reizen, ben ik daarvan zo’n 11 uur bezig met werk. Dat zal niet veranderen. Maar toen schoot me iets te binnen: Wat als ik nou een uur eerder naar bed ga, en er dan ook een uur eerder weer uitkom? Zou dat helpen om meer rustmomenten op een dag te krijgen?

Natuurlijk room je een uur af van de avond, om die toe te voegen aan de ochtend. Dan zal er toch helemaal niets veranderen? Je houdt namelijk net zoveel uren over. Dat klopt, maar er schuilt een ander gedachte achter. Wanneer ik ’s ochtends namelijk wakker word, heb ik veel meer energie om iets te ondernemen, dan dat ik heb wanneer ik thuiskom van werk. Het gaat dus niet om de uren, maar om de momenten. Natuurlijk heb ik al veel veranderd aan hoe ik mijn avond invul, maar dat heb ik wel gedaan terwijl ik in alle rust thuiszit. Wie zegt dat ik, wanneer ik weer volledig aan het werk ben, niet zal gaan kiezen voor een laveloos avondje op de bank? Nu lees, mediteer en schrijf ik ’s avonds. Maar het gaat me niet zozeer om het tijdstip waarop ik deze activiteiten doe, als ik ze maar dagelijks blijf doen. Dus waarom geen ochtendmeditatie, om daarna te lezen, en het af te sluiten met het schrijven van een tekst? Als ik om een uur of zes opsta, dan is dat allemaal makkelijk te doen ’s ochtends.

Het is een idee, een idee waarvan ik ook denk dat deze in de praktijk moeilijker uit te voeren is, dan in de theorie. Ik moet namelijk toch een drempel over als ik er om 22:00 al in wil liggen, om de volgende ochtend dan weer om 6:00 op te staan. Hoezeer ik ook denk dat dit een geweldige oplossing kan zijn, weet ik dat het erg moeilijk zal zijn om om 6:00 mijn bed uit te komen. Het vraagt om het aanleren van een nieuwe gewoonte, en het is niet alsof ik nooit eerder zo vroeg m’n bed uit heb moeten komen. Toen ik nog bij PostNL werkte, ging de wekker weleens om 4:30. Dus als je het daarmee vergelijkt, dan valt 6:00 best wel mee.

Automatisch als ik over dit soort onderwerpen nadenk, ga ik automatisch nadenken over andere aspecten die ermee te maken hebben. Want hoeveel slaap heeft een mens nou daadwerkelijk nodig? Daar is geen duidelijk antwoord op te vinden. Het zou per mens verschillen. Dus wat als ik maar zeven uur slaap nodig heb? Om het antwoord te vinden op die vraag, moet ik even teruggaan naar de periode dat ik bij PostNL werkte. Als ik om 4:30 op moest staan, dan ging ik om 21:30 naar mijn bed. Ok, je slaapt niet meteen, maar dat komt neer op zo’n zeven uur slaap. Ik was daarna ’s middags niet uitgeput, ging zelfs nog maak sporten, dus die zeven uur slaap was meer dan genoeg. In dit geval zou ik dus nog geeneens een uurtje van mijn avond af hoeven romen, maar wel een uurtje van mijn slaap. Het verleden heeft bewezen dat het te doen is.

Ik ben echter wel al sinds november 2018 weg bij PostNL. Sindsdien pak ik eigenlijk altijd acht uur slaap. Dat zit er nu dus al drie jaar in. Het zal tijd en moeite kosten om die gewoonte af te leren. Toch denk ik dat dat redelijk snel zal gaan. Want stel, ik zou met een nieuwe baan beginnen waarvoor ik weer om 4:30 mijn bed uit moet, dan zal dat ook meteen lukken. Ik heb nooit echt van die aanpassingsproblemen gehad. Het verschil is echter wel dat het nu niet per se moet. Ik wil er vroeger uit, maar het moet niet. Dus wat houdt mij tegen om de wekker niet alsnog een uur te verzetten? Helemaal niets. Dus als ik dit echt wil doen, en ik speel zelfs met het idee om nog vroeger op te staan, dan zal ik mezelf dingen moeten aanleren en afleren. Maar ik denk dat het wel te doen is. En de periode waarin ik nog niet volledig werk, lijkt mij de ideale periode om dit uit te gaan proberen.

Ik heb deze website gebouwd en schrijf alle blogs voor de site.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: