Van 20 minuten in de trein, naar anderhalf uur in de bus

Zou ik er niet zo vroeg voor uit moeten, en zou de reis niet anderhalf uur duren, dan zou ik best elke dag met bus 50 van Haarlem naar Leiden willen reizen. De Arriva bus is schoon en rijdt door een best wel mooi gebied. Met een muziekje aan is die reis goed te doen. Ik moest er vandaag echter een uur eerder uit, zat om half 8 op de fiets naar Station Haarlem, om vervolgens anderhalf uur in de bus te zitten. Wanneer je op de helft van de reis dan opeens heel nodig naar de wc moet, en deze bus bij vrijwel elke halte stopt, ben je er op een gegeven moment helemaal klaar mee. En dan kost het me dan ook nog eens extra geld. Nee, dit doe ik dus liever niet vijf dagen in de week.

Uit principe zou ik liever niet meer met de trein reizen. Deze stakingen hebben ervoor gezorgd dat NS, zowel de directie als het personeel, voor mij echt afgedaan heeft. Ze raken zoveel mensen nu zo erg, en ik vraag me af of ze dat ├╝berhaupt wel doorhebben. Vast wel, maar in de ikke-cultuur waarin we leven, zal het ze waarschijnlijk helemaal niks kunnen schelen. Als ik maar krijg wat ik wil hebben, dan maakt het me niet uit hoe de ander daardoor geraakt wordt. Wat mij vooral zo teleurgesteld maakt, is dat ze mensen nu gewoon in hun levensonderhoud raken, terwijl ze tijdens afgelopen weekend wel er opeens alles weer aan deden om het treinvervoer naar Zandvoort zo goed mogelijk te regelen, vanwege de Formule 1. Ik kan dat gewoon niet begrijpen. Had je echt een statement willen maken, dan had je tijdens dat weekend moeten staken. Nu kunnen mensen niet naar hun werk, en niet iedereen kan thuiswerken, en zijn mensen gewoon gestrand in Nederland.

Eergisteren schreef ik een best wel boze reactie op Twitter op het bericht van de NS, waarin de staking van vandaag werd aangekondigd. Dan krijg ik zo’n reactie van dat het personeel van de NS al jarenlang heeft moeten inleveren. Dus ben ik even naar de vacatures voor conducteur gaan kijken. En het spijt me zeer, maar zo slecht verdienen die mensen echt niet. Ook zonder de toeslagen en extraatjes ligt er een salaris wat nog geen eens zo slecht is. Maar ja, ze hebben wel met extreem veel rotpassagiers te maken. Dat vind ik dus echt een kulargument. Ik bedoel, je weet voor welke baan je kiest. Dat betekent niet dat het gedrag van mensen goed te praten is, geloof me, ik weet alles van klanten die zich niet normaal kunnen gedragen, maar voor nu is het een onderdeel van de baan. Totdat de regering dat soort aso’s naar een heropvoedingskamp laat sturen, zitten we er nog even aan vast. Kan je dat niet aan, zoek dan een andere baan. Het is namelijk niet zo dat er op het moment weinig aanbod is.

Toen ik zag wat het salaris is voor conducteur, en wat de toeslagen en extraatjes zijn, verdween mijn goodwill echt helemaal. Het NS personeel zou eens naar andere banen moeten kijken, dan zouden ze misschien inzien dat ze het zo slecht nog niet hebben. Ik snap dat mensen meer willen vanwege de toenemende kosten en alle prijsstijgingen, maar ik snap ook dat bedrijven na die lockdowns nou eenmaal niet alles kunnen geven wat werknemers willen hebben. Ik kan me me de bijna lege treinen nog wel herinneren hoor, toen we nog met al die coronaregels moesten leven. Dat zal ook aardig wat gekost hebben. Als er vanuit NS dan toch een hand wordt uitgestoken, en de bonden vegen het zo van tafel en gaan gewoon door met een algehele staking, dan snap je denk ik echt niet hoe een staking kans van slagen heeft.

Het gaat er niet om of je op een zo extreem mogelijke manier je zin door kan drijven. Het gaat erom dat mensen achter je blijven staan. Zorg dat je goodwill blijft houden. Het personeel had de toegangspoortjes op stations open kunnen gooien. Conducteurs hadden, in plaats van op vervoersbewijzen controleren, gewoon relaxed door de trein kunnen lopen en een praatje met de reizigers kunnen maken. Er waren zoveel betere manieren te bedenken, manieren die ervoor zorgen dat je goodwill blijft houden. Want denk je dat de directie van NS nu niet merkt dat de mensen niet helemaal blij zijn met die stakingen? Natuurlijk wel, en dan verlies je ook nog eens slagkracht tijdens onderhandelingen. Maar ik denk ook dat die stakingen de directie van NS helemaal niks boeit. Die weten ook wel dat mensen afhankelijk zijn van de trein, en toch weer terugkomen wanneer alles weer tot rust komt. Dat is het mooie van een monopolie hebben op het treinvervoer.

Nou ja, morgen rijden er tenminste weer treinen, al zijn het er wel wat minder. Als het een beetje meezit, hoef ik morgen dus niet anderhalf uur in de bus te zitten, en ben ik gewoon binnen 20 minuten in Leiden. Hoewel zo’n lange busreis je wel een beetje opbreekt, moet ik zeggen dat ik er niet extreem veel moeite mee heb gehad. Het moet alleen niet elke dag zo zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: