Boekrecensie Tao Te Ching

Boekrecensie: Tao Te Ching

De Tao Te Ching (ook bekend als Daodejing of Laozi) is vanaf het moment dat deze voor het eerst werd vermeld in de derde eeuw voor Christus een grote bron van inspiratie geweest. Hoewel het nog steeds niet is bewezen of dit boek door één of meerdere schrijvers is geschreven, wordt Lao Zi als de schrijver gezien. Lao Zi groeide in ruim 2000 jaar uit tot een legende, die mogelijk de leraar van Boeddha is geweest, de stichter van het taoïsme, de grootste meester van de Chinese krijgskunst en een politiek rebel. Dit filosofische werk bestaat uit 81 poëtische teksten, die voor het grootste deel zijn gebaseerd op het afleren van alles wat je hebt aangeleerd, en in harmonie samenleven met de natuur.

Ik wist voor het lezen van dit boek vrijwel niets af van het taoïsme, zeg maar gerust helemaal niets. Het was daarom heel erg handig dat de inleiding bestaat uit een korte introductie, en de uitleg van bepaalde begrippen. Ik denk dat ik vrijwel niets van de teksten had begrepen, als ik deze informatie niet had gehad. Dat zegt echter niets over of ik de teksten nu wel volledig begreep.

Bij het schrijven van dit boek is gekozen om met de woordkeuze dichtbij de tijdsgeest van de periode waarin het boek is geschreven te blijven. Dit kan er natuurlijk voor zorgen dat de teksten wat moeilijker te begrijpen worden. Met dat gevoel begon ik ook aan het lezen. Na een paar teksten gelezen te hebben, kreeg ik echter het gevoel dat de woorden woord voor woord vertaald zijn. Er is helemaal niet gedacht aan een goede zinsopbouw. Het word je op deze manier onnodig moeilijk gemaakt op de filosofie te begrijpen. Er staat aan het einde van het boek wel een hoofdstuk, met commentaar op de gedichten. Hoewel je ze op deze manier beter kan gaan begrijpen, kan je het commentaar niet zomaar als feitelijk beschouwen.

In de inleiding wordt namelijk ook verteld dat er veel verschillende opvattingen over de teksten zijn, waardoor het ook zou kunnen dat de schrijver totaal niet heeft bedoeld wat de vertaler neerschrijft. Ik zou aanraden het hoofdstuk met commentaar gewoonweg te laten zitten, en voor jezelf uitvinden wat de betekenissen van de teksten zijn. Om ze (enigszins) te begrijpen, zou ik hier als beginnende lezer niet aan beginnen, en het zou ook zeker helpen als je al eens een filosofisch werk hebt gelezen. Mij heeft het geholpen om toch nog een aantal waardevolle boodschappen uit het boek te halen. Het blijft wel erg jammer dat dit boek zo slecht vertaald is.

2 thoughts on “Boekrecensie: Tao Te Ching

1. Bedankt voor de tip, zal deze zeker even opzoeken.

Het was voor mij namelijk nog wel mogelijk om de teksten in dit boek enigszins te begrijpen, maar het was wel een hele opgave door de slechte vertaling.