De inhoud van je content is het belangrijkste, maar dat betekent niet dat je de kleine details moet vergeten. Die kleine details kunnen van goede content namelijk uitstekende content maken. Toch zijn er heel veel mensen die alles meteen publiceren, zodra ze klaar zijn met de inhoud. Dat is zonde. Want hoe goed de inhoud van je content ook is, je moet er nog wel voor zorgen dat je mensen overtuigd om het te bekijken of beluisteren. Een van de punten die bij het overtuigen kan helpen, is het verzinnen van een goede titel. Dat is waar al je content begint.

Een goede titel is duidelijk, wekt de interesse van mensen, en overtuigt ze om meer te willen weten. Als ook maar een van deze aspecten niet geldt voor de titel van jouw content, dan is de kans groot dat deze minder lezers/kijkers/luisteraars zal trekken. Tijd is kostbaar. Het is dus niet meer dan logisch dat mensen hun tijd goed willen besteden. Wil jij dat ze hun tijd aan jouw content besteden, dan moet je ze weten te overtuigen om dat te doen. En het kan best moeilijk zijn om een goede titel te verzinnen. Je moet namelijk met meer dingen rekening houden dan dat je zou denken. Dan is er ook nog eens de kwestie dat een bepaalde titelstijl niet elke soort content werkt. Het is dus altijd even puzzelen.

Wees duidelijk

Mensen moeten in een oogopslag kunnen zien waar jouw content over gaat. Kunnen ze dat niet, dan is de kans groot dat ze jouw meesterwerk aan zich voorbij laten gaan. Draai dus niet om het onderwerp heen, en vertel in een aantal woorden precies waar jouw content over gaat. Wil je een zo breed mogelijk publiek aantrekken, maak dan zo weinig mogelijk gebruik van bepaalde taalsoorten, zoals vakjargon en straattaal. Vergeet ook niet dat mensen de titel in een oogopslag tot zich moeten kunnen nemen. Wanneer jouw titel uit 20 woorden bestaat, dan is de kans klein dat ze dat kunnen doen. Zorg er dus voor dat de titel zo beknopt mogelijk is.

Wek de interesse

Om de interesse te wekken van jouw doelgroep, moet je weten wat jouw doelgroep interesseert. Als zijn naar content als die van jou opzoek zijn, naar welke woorden zullen ze dan zoeken? Verwerk die woorden in je titel. Om ervoor te zorgen dat je interessante titels blijft schrijven, is het ook erg belangrijk dat je onderzoek doet naar wat de trends zijn op het gebied van titels. De beste manier om dat te doen, is door de sites van een aantal grote content creators te bezoeken, en te bekijken wat zij met hun titels doen. Zo zul je zien dat er bijvoorbeeld heel vaak cijfers in titels verwerkt worden.

Wees overtuigend

Wat krijg ik terug voor de tijd die ik aan jouw content besteed? Houdt deze vraag in je achterhoofd wanneer je een titel verzint. Een goede manier om mensen te overtuigen jouw content te bekijken, is door het doen van een belofte. Je belooft potentiële bezoekers dat ze hun tijd goed besteden door hun tijd aan jou te besteden. “Verdien deze maand €10.000 extra” trekt zeker de aandacht (interesse), want iedereen zou wel €10.000,- extra willen verdienen. Toch moet je ook uitkijken met het doen van beloftes. Je moet ze namelijk waarmaken. Kan je dat, dan is een goede manier om mensen te overtuigen dat jouw content het waard is om meer tijd aan te besteden. Wanneer je echter gaat liegen, zul je al heel snel een slechte naam krijgen, en is de kans groot dat niemand meer interesse in je content zal hebben.

Zoals ik bij het interesse wekken al heb gezegd, is het een goed idee om te kijken naar wat succesvolle content creators doen. Maar kijk ook vooral naar wat voor jou het best heeft gewerkt. Trends veranderen heel snel op het internet, dus kijk eens in de zoveel tijd naar wat het beste schijnt te werken. Deze drie elementen moet een titel echter altijd in zich hebben. Wees duidelijk, zorg dat je de interesse wekt, en overtuig mensen jouw content te bekijken.