Als je mijn verhaal hebt gelezen, dan weet je waarschijnlijk al dat ik de woorden personal branding bij de belangrijkste woorden van dit tijdperk vind horen. Ik zie de term steeds meer voorbij komen. Wanneer iets steeds meer onder de aandacht wordt gebracht, zal er ook meer over dat onderwerp worden gevraagd. Wat is personal branding eigenlijk? En hoe ontwikkel je je eigen personal brand? Het zijn vragen die ik in deze blog ga beantwoorden, zo goed als ik kan. Want hoewel ik me de laatste tijd steeds meer ben gaan verdiepen in personal branding, ben ik zeker geen professional erin, en zal ik dus met jullie delen wat ik tot nu toe te weten ben gekomen.

Dus laten we beginnen bij het begin: Wat is de definitie van personal branding? Op Wikipedia vind ik het volgende:

Personal branding is de praktijk van het op de markt brengen van mensen en hun carrière als merk. Het is een continu proces van het ontwikkelen en behouden van een reputatie en indruk van een individu, groep of organisatie.

Bron: Wikipedia

Kort gezegd houdt dit in dat je bij personal branding mensen (of je dat nou zelf bent, of een ander) ziet als een merk. Het leuke is dat wanneer je het zo aan mensen uitlegt, dat ze een bepaalde weerstand voelen bij het gegeven dat ze zichzelf als merk zouden moeten zien. Je bent toch geen product? Nee, je bent geen product, maar een merk ben je wel. Waarschijnlijk ben je ook al begonnen met het ontwikkelen van je personal brand. Vrijwel iedere volwassene zal zichzelf namelijk allang in de markt hebben gezet. Sommigen zullen dat misschien in de ‘echte’ wereld hebben gedaan, maar het grootste deel zal dat hebben gedaan in de digitale wereld.

Hoeveel social media profielen heb je bijvoorbeeld? Heb je een eigen website? Wat is er nog meer over jou online te vinden? Het zijn voorbeelden van vragen die bijdragen aan je personal brand. Als mensen, bijvoorbeeld een potentiële werkgever, jouw naam op internet opzoeken, zullen ze een bepaald beeld van je krijgen. We weten allemaal dat er werkgevers zijn die dat doen. Ik denk zelfs dat bij mijn laatste 3 sollicitaties, werkgevers altijd weer begonnen over mijn site. Zodra je mijn naam namelijk opzoekt op Google, komen als eerst mijn LinkedIn en Facebook profielen naar boven, en daarna zie je mijn site staan. Ik zie de bezoekersaantallen ook daadwerkelijk omhoog gaan, wanneer ik ergens heb gesolliciteerd.

Sinds ik me bewuster van personal branding ben geworden, ben ik me ook wat bewuster geworden van de berichten die ik op social media plaats, en de blogs die ik schrijf. Niet dat ik me anders voordoe dan wie ik ben, dat moet je namelijk nooit doen, maar het is wel goed om in je achterhoofd te houden welk beeld je van jezelf creëert op het internet. Hoe wil je bekendstaan? Wat wil je dat mensen van je te zien krijgen? Als je bijvoorbeeld op Instagram alleen maar foto’s plaatst waarop je stomdronken staat, moet je er ook niet raar van opkijken dat mensen er misschien vragen over gaan stellen, en zich misschien zelfs af gaan vragen of je een drankprobleem hebt.

Om je personal brand te ontwikkelen, moet je content delen. Door het delen van die content bepaal je zelf wat voor beeld anderen van je krijgen.

Want door het delen van content ontwikkel je je personal brand

Het platform waar jij het meest op deelt, zal op den duur als eerste naar boven komen in de zoekresultaten op Google, wanneer mensen jouw naam opzoeken. Dus om je personal brand te ontwikkelen, en het beeld wat mensen van je hebben te bepalen, moet je content delen. Dit kunnen blogs, foto’s, en zelfs tweets zijn. Alles wat je online deelt, is content. Hoewel je je hierdoor dus bewuster gaat worden van hetgeen dat je deelt, weet je ook wat je moet doen om het beeld wat anderen van jou hebben te bepalen. Ik heb geen geheimen op social media, en daarom maakt het mij ook weinig uit welk profiel mensen te zien krijgen. Tot op een zekere hoogte…

Op het moment van schrijven, komt mijn site als vijfde naar boven wanneer je mijn naam opzoekt op Google. Op zich is dat wel mooi, aangezien hij nog steeds in de top-5 staat. Maar ik wil dat mijn site op de eerste plek komt te staan, mijn Twitter-profiel op de tweede plaats, en mijn LinkedIn-profiel moet de top-3 completeren. Aangezien dat nu nog niet het geval is, LinkedIn is enige die in mijn top-3 te vinden is, weet ik dat ik meer content moet delen op deze platforms. Wanneer mensen je opzoeken, gaan ze namelijk niet alle pagina’s af die Google over je kan vinden. Ze zullen zich beperken tot de eerste resultaten die worden gevonden. Waarschijnlijk kijken de meesten nog geeneens verder dan de site die helemaal bovenaan staat. Zorg er dus voor dat je er alles voor doet, om het beeld dat je wilt dat anderen van je hebben bovenaan in de zoekresultaten komt te staan.

Wil je bijvoorbeeld dat je eigen site bovenaan komt te staan? Schrijf dan meer blogs, of wees op een andere manier actief op je site. Zorg ervoor dat Google vindt dat dit het belangrijkste is wat er over je naam te vinden is.

Moet ik dan altijd professioneel overkomen?

Het ligt helemaal aan jezelf of je altijd professioneel over wilt komen, maar ik vind dat het ook belangrijk is om te laten zien wie jij bent als persoon. Als je alleen maar professioneel probeert over te komen, gaan mensen zich namelijk afvragen wat erachter schuilt. Maar voor elk bericht is een platform. Het lijkt me dus niet zo slim om op je LinkedIn-pagina een foto te plaatsen waarop jij knetterstoned staat. Nu moet ik zeggen dat ik het nooit echt slim vind om berichten te plaatsen waarin je de uitersten van drugs en drank opzoekt, maar dat is mijn mening. Wees je er echter van bewust dat mensen er vragen over kunnen stellen, en dat er een bepaald beeld van je wordt gevormd.

Een personal brand heeft er namelijk alles mee te maken met wat voor beeld mensen van je hebben. Hoe sta jij bekend? Zouden mensen zaken met jou moeten doen? Ben jij de juiste persoon voor de baan? Je bent een merk, of je het nou leuk vindt of niet. En het is helemaal aan jou hoe je dat merk blijft ontwikkelen.